Tegenwoordig hoor je steeds meer mensen over meditatie. Mediteren wint aan populariteit en aangezien je dit artikel leest, ben je waarschijnlijk geïnteresseerd om er zelf ook mee te beginnen. Ondanks dat steeds meer mensen zich oriënteren op dit gebied, bestaan er nog heel wat vooroordelen over meditatie. Zo zou het zweverig zijn, moet je verplicht helemaal aan niets denken tijdens het mediteren, of moet je perse in kleermakerszit op de grond gaan zitten. In dit artikel lees alles over wat meditatie nu precies wél is en hoe je mediteren kunt leren.

Hoe leer je mediteren
© PxHere.com

Wat is mediteren
Meditatie betekent het in staat zijn om een aaneengesloten periode zonder onderbreking te concentreren op één object of onderwerp. Waar het op neerkomt, is dat je door te mediteren je eigen gedachten en gevoelens dus leert te observeren. Volgens de principes van het Boeddhisme betekent meditatie ook wel verlichting. Het kan dus gezien worden als een manier om onze geest tot rust te laten komen. Net als dat je sport om je fysieke gezondheid op peil te houden, kun je mediteren daarom dus zien als een manier om een gezonde geest te onderhouden.
Mediteren heeft dus allerlei voordelen. Door regelmatig te mediteren, al is het maar een paar minuten per dag, zul je merken dat je meer emotionele balans ervaart, omdat je emoties beter opvangt en begrijpt. Ook zorgt regelmatig mediteren voor een betere concentratie en een betere nachtrust. Daarnaast leer je bewuster te leven en meer te genieten van elk moment van de dag.

Hoe leer je mediteren
Al deze voordelen van mediteren zijn natuurlijk hartstikke fijn. Ook kun je beginnen met mediteren als je bewuster in het leven wilt staan, om bezig te zijn met mindfullness, of om bijvoorbeeld stress onder controle te krijgen. Maar hoe ga je precies van start?
1. Zoek om te beginnen een houding waarin je je goed kunt ontspannen. Dat kan in kleermakerszit, maar ook liggend op bed of zittend in een gemakkelijke stoel.
2. Sluit je ogen en probeer je zo goed mogelijk te concentreren op je ademhaling. Leg bijvoorbeeld een hand op je buik en voel hoe die op en neer gaat. Neem het alleen maar waar.
3. Vooral als je voor het eerst mediteert, zul je merken dat er allerlei gedachten door je hoofd gaan. Zeker als je probeert aan ‘niets’ te denken, schieten ze dubbel zo snel door je hoofd. Dit is niet erg en heel normaal. Laat je gedachtes komen en gaan en blijf je concentreren op je ademhaling. Een truc is om ze te zien als wolken in de lucht. Observeer je gedachten, maar doe er verder niets mee.
4. Hoe vaker je oefent, des te meer je zult merken dat je periodes tijdens het mediteren hebt waarin je hoofd echt even helemaal leeg is.

Leren mediteren
© PxHere.com

Tips
– Meditatie draait om rust en concentratie. Zorg er daarom dus voor dat je je in een stille ruimte bevindt met niet teveel licht. Zet daarnaast ook je telefoon op stil, zodat je niet gestoord wordt.
– Koop een fijn kussen, zodat je zo comfortabel mogelijk zit of ligt.
– Als het in het begin onwennig voelt, maak je dan geen zorgen. Dit is heel normaal. Als je iedere dag vijf minuten mediteert, wen je eraan en zul je zien dat alleen al deze vijf minuten een positief effect hebben op je dagelijks leven.

Veel succes en vooral plezier!

Ook interessant om te lezen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.