De verkoop van dieselwagens heeft duidelijk een dieptepunt bereikt. De klad zit er voor goed in. De ooit zo populaire diesels krijg je bij wijze van spreken nog moeilijk aan de straatstenen kwijt. Het ziet er niet naar uit dat de neerwaartse trend in de nabije toekomst niet gestopt gaat worden. Vroegere dieselafnemers uit Oost-Europa haken eveneens massaal af. In dit artikel lees je wat je kan doen om de oude diesel toch nog kwijt te geraken.
De autoverkoop van diesels daalde drastisch de voorbije twaalf maanden
Decennialang was de dieselwagen toonaangevend en razend populair. Qua aan- en verkoopcijfers kregen deze wagentypes een grotere voorkeur dan de traditionele benzinewagens. Maar het kan verkeren, zei ooit Bredero. In de laatste twaalf maanden viel er een spectaculaire terugval te noteren waarvan het einde nog lang niet in zicht is. Uit onderzoek blijkt dat op vijf jaar tijd de aan- en verkoop van dieselwagens met dertig procent is gezakt. Van plus minus zeventig procent naar ongeveer veertig procent. Ondertussen groeide de verkoop van benzine auto’s van 27 naar 59 procent. Een groeimarge die meer dan verdubbeld is. In het verleden was diesel het meest gezochte wagentype op internet, maar die glorieperiode werd vorig jaar abrupt afgebroken. Voor een aanneembare uitleg is het nog te vroeg om nu al conclusies te trekken, maar autodeskundigen wijten het deels wanneer het dieselschandaal enkele jaren geleden aan het licht kwam.
Steden verbannen diesels meer en meer
Een van de hoofdredenen waarom de verhouding tussen dieselauto’s en benzinewagens volledig scheef is gegroeid, heeft ook te maken met de kostprijs aan het tankstation. Waar vroeger nog naar de prijs werd gekeken tussen diesel en benzine, is dat nu volledig te verwaarlozen. Bovendien zijn benzinewagens zuiniger en bij aankoop aanzienlijk goedkoper. Het hoeft geen betoog dat auto’s, aangedreven door een benzinemotor, milieuvriendelijker zijn dan de verguisde diesel. Hoewel de jongste gemeten resultaten een andere aanduiding geven. De nabije toekomst zal het moeten uitwijzen. Sommige grote steden lassen sinds 2020 een milieuzone in waarbij dieselwagens worden verboden in de stad. Amsterdam is daar zo een schoolvoorbeeld van. In België zijn de steden Antwerpen en Gent vanaf begin 2020 reeds met die milieuzone begonnen, hoewel het bij de zuiderburen een andere benaming heeft. Daar wordt die zone lage emissie zone genoemd.
Elektrische auto’s en hybrides zitten nog steeds niet echt in de lift
Ondanks dat elektrische auto’s nog steeds niet echt in de lift zitten door gebrek aan laadpalen en het prijskaartje, schrijven insiders de dieselwagens nog niet helemaal af. En dat heeft te maken met de nieuwe ontwikkelde technologie van dieselmotoren. De zogeheten 6d-TEMP motoren zouden immers een lagere uitstoot produceren dan is toegelaten tot ieders verbazing. Als die eerste berichten kloppen, zou het wel eens de heropleving van een nieuw dieseltijdperk kunnen inluiden. Dat betekent echter niet dat de dieselvoertuigen tegenwoordig minder in trek zijn. Die negatieve gang van zaken blijft zich op het eerste zicht afspiegelen op de tweedehandsmarkt voor dieselmotoren.
Een dieselwagen verkopen is niet meer zo vanzelfsprekend
Wie van plan is om binnen een korte tijdspanne een dieselwagen te verkopen, zal al vlug merken dat dit niet zo van een leien dakje gaat verlopen zoals je aanvankelijk verwachtte. Vooral het versassen van een tweedehands dieselwagen blijkt niet even makkelijk te zijn. Het beste kan je je auto proberen te verkopen via sites die online gespecialiseerd zijn in wagens. Zorg dat je voldoende foto’s maakt om je auto online aan de man of vrouw te brengen.